Vastaus on, ettei ole vastausta. Jokainen ihminen on erilainen ja kokee itse sen, minkälainen on sopiva esimies. Tiettyjä ohjenuoria kylläkin löytyy, mutta jos yksi ihminen yrittäisi tehdä työtään esimiehenä kaikkien niiden mukaan - hän ei pystyisi siihen.
Sain idean tähän postaukseen eilen, kun nykyisen työni esimies ilmoitti aamupalaverissa, että hänen viimeinen työpäivänsä koitti tässä yrityksessä. Hän on varmasti hyvää tarkoittava ihminen, mutta liian hössöttävä ja juoruilee selän takana+muitakin ei-hyvän-esimiehen-tapoja. Aamupalaverin jälkeen hän veti minut paljon puhuttuun ja pelottavaan koppiin (mietin, että mitä nyt taas olen mennyt tekemään, että joudun koppiin) ja hän ilmaisi pettymyksensä siihen, ettei saanut paljastuksellaan surullisia huokauksia ja voivotteluja. Sanoin, että tämä ei kuulu minulle ja olen toki surullinen (no en todellakaan) siitä, että hänen työsuhteensa purettiin ja toivotin onnea tuleviin haasteisiin.
Tästä tullaankin tähän kysymykseen, että mikä on hyvän esimiehen ja sopivan esimiehen ero? Kaikilla meistä on ollut huonoja pomoja, mutta onko kenelläkään ollut niin hyvä mäihä, että on sattunut kohdalle hyvä esimies, joka SOPII esimieheksi? Minulla on käynyt kerran elämässäni tämä mäihä ja kyse oli kouluajan pomostani, joka oli erittäin reilu vaihtelevien työaikojeni suhteen. Muutenkin hän oli erittäin mukava ja reilu kaikkia kohtaan, vaati paljon ja antoi enemmän. Ei ollut mitenkään lepsu, mutta ymmärsi työntekijäänsä, ei koittanut myöskään olla kaveri vaan ymmärsi esimiehen ja alaisen eron. Hän kehui ja palkitsi hyvin suoritetusta työstä. Hän siis sopi pomoksi.
Sitten ääripäähän, eli millainen ihminen EI SOVI esimieheksi. Sellainen, joka ei osaa erottaa vapaa-aikaa ja työtä toisistaan. Sellainen, joka kaveeraa työntekijöiden kanssa. Sellainen joka painaa muita alaspäin ja korostaa itseään, ottaa kunnian muiden työstä. Esimerkkejä olisi vielä enemmänkin ja jokainen voikin omalla kohdallaan miettiä. Yleensä huonosti esimiehen tehtävistään suoriutuva ei myöskään sovi esimieheksi. Näitä minulla on ollut nyt yhteensä 3 esimiestä putkeen, joten olen hieman väsynyt.
Miten onnistuu jo työhaastattelussa tuntemaan huonon esimiehen? Otin nämä käyttöön tämän paikan kohdalla, mutta työttömyydestä johtuen oli pakko hyväksyä tarjottu työ vastaan. Minullahan oli siis sellainen tunne, että tämä paikka kärsii huonosta ja työhönsä sopimattomasta esimiehestä.
- Tarkkaile työhaastattelussa miten mahdollisesti tuleva esimiehesi ilmehtii sekä käyttää sanojaan. Netti on täynnä valehtelijan tunnusmerkkejä, suurin osa niistä pitää paikkaansa. Muista myös, että valehtelija saa valheestaan paremman sijoittamalla siihen osan totuutta.
- Kysele työpaikan ilmapiiristä työntekijöiltä, mikäli saat siihen mahdollisuuden. Etsi netistä tietoa ko. työpaikasta ja mahdollisia työntekijöiden kokemuksia.
- Kysele mitä huonoja puolia töissä on. Jokaisessa työssä on huonoja puolia, sellaista paikkaa ei olekaan, joka olisi täydellinen ja hyvä esimies tiedostaa tämän.
- Tärkein, jolla olen saanut erään pomon puhumaan itsensä pussiin; olen kysynyt häneltä, millaisena hän pitää itseään esimiehenä ja mitä hänen työntekijänsä hänestä ajattelevat. Vastauksesta voi päätellä paljonkin, etenkin jos esimies ylistää itseään/puhuu ympäripyöreitä, hän ei ole hyvä esimies.
Jokaisen pääteltävissä on siis, että millainen on hyvä esimies itselle. Itse olen sitä mieltä, että minulle sopii reilu, tuloksia vaativa ja tiukan "olen esimies" (mutta jalat maassa oleva) asenteen omaava esimies.
Millainen esimies olisi teille sopiva? Voi jakaa myös kokemuksia hyvistä/huonoista esimiehistä, voi ihan vapaasti vuodattaa omat tunteensa tähän.
Kommentit