Ensimmäinen päivä on mennyt suoraan sanottuna aika huonosti. Työkaverini viimeinen työpäivä on huomenna tiistaina ja hän on tuonut kaikkea hyvää. Koska minut on opetettu olemaan kohtelias ja ottamaan ainakin hieman tarjottua ruokaa, en kehdannut kieltäytyä ja otin pari palaa Fazerin sinistä ja yhden porkkanakakkupalan. Virhe, koska minua alkoi heti ärsyttämään.

Kaiken lisäksi tämä heitti ateriarytmini täysin sekaisin ja jouduin laskemaan kilokalorit entistä tarkemmin. Eli siis minulla meni pakostakin yli se 600 kcl ja ylimääräinen sokeri heitti häränpyllyä elimistössäni --> nälkä tuli nopeammin ja en kuitenkaan saanut syödä. Joten join paljon vettä ja juoksin Usain Boltin vauhdilla vessassa.

vlcd.jpg

VLCD:n haittoihin minulla ainakin kuuluvat maanantain perusteella ilmavaivat (köh köh), ärtyneisyys sekä pahanhajuinen hengitys. Olin aika yllättynyt, että minulle tuli nämä vaivat, sillä olen totuttanut elimistöni muutenkin vähäkaloriseen ruokavalioon (max. 1300 kcl päivässä). No, toisaalta puolitin nyt energiansaantini yli puolella, joten ehkä minun ei tulisi olla yllättynyt.

Mieheni ymmärtää kaikki edellä mainitut vaivat, sillä hän harrastaa karppausta. Ärtyneisyys tulee siitä, kun ruokavaliota ja energiansaantia pienennetään. "Energiavaje" johtaa siihen, että elimistöön kertyy ilmaa, joka tulee ulos ilmavaivoina ja haistaa pahanhajuisena hengityksenä. Tästä ei kuitenkaan tarvitse huolestua, sillä edellä mainitut lähtevät pois viimeistään ensimmäisen viikon aikana. Lisäksi ne ovat merkkejä siitä, että elimistö menee ketoosiin. Ketoosissa elimistön rasvanpoltto on korkeimmillaan ja nälkä ei ole enää päällimmäisenä mielessä.

VLCD:n aikana ei tulisi harrastaa raskasta liikuntaa, mutta aion joka tapauksessa kokeilla kuntosalia. Jos alkaa heikottamaan, sitten lopetan kuntosalilla käynnin dieetin ajaksi. VLCD:n aikana kuitenkin kannattaa liikkua, sillä se auttaa painoa putoamaan, esim. kävelylenkit ja jooga ovat sallittuja. Vedenjuonti on myös tärkeää, sillä se poistaa kuona-aineita kehosta ja auttaa hallitsemaan näläntunnetta.

Ensimmäisten viikkojen aikana painon putoaminen on melko dramaattista, etenkin jos juo vettä ja liikkuu. Nämä minun nykyiset mittani on otettu 23.9.2019 klo 6:30, sen jälkeen kun olen herännyt ja käynyt vessassa, mutta en ole syönyt mitään.
Paino: 86,5 kg
Vyötärö: 87 cm

Katsotaan ensi viikon maanantaina, ovatko mitat muuttuneet ja mihin suuntaan.

Lisätietoa VLCD:stä löytää esim. Nutrilettin sivuilta tai kirjoittamalla Googleen VLCD.

Mitä VLCD tarkoittaa

Mitä VLCD:ssä tapahtuu

20 vinkkiä VLCD-laihduttajalle