Lupasin, että jos joskus tekisin blogin, niin se ei tule olemaan lifestyle-blogi. Hupsis...


Vihasin ennen liikuntaa. Jos piti valita lenkki vai sohva, sohva oli 1. Paitsi silloin, jos oli tylsää, silloin tuli käytyä lenkeillä. Hyvin nopeasti kävelylenkeistä tuli lempiliikuntalajini sekä päivän rentoutumishetkeni - sai kuunnella rauhassa musiikkia, olla yksin ja miettiä asioita. Hyvin tärkeää teinille.

Koitin myös kuntosalia, jossa kävinkin kuukauden tai pari, mutta sitten se jäi. Vihasin vain siellä olemista ja tuntuivat että kaikki katsoivat. Edelleenkin tuntuu siltä, etten kuulu salille. Nykyisellä työpaikallani on ilmainen kuntosali käytössämme ja joku päivä uskaltaudun sinne käyttämään laitteita.

20190822_092344.jpg

Mikä sitten muuttui?

Tulin nykyiseen työpaikkaani, jossa eräs toinen nainen stressasi tulevia häitään ja kuinka hän oli (muka) liian lihava. Hän kertoi minulle Ritakin valmennuksista ja ostin alennuksessa olevan 8 viikon valmennuksen (hintaan 19,90 €), joka alkoi maaliskuussa 2019. Liikuntaosuuksista en innostunut, mutta ruokavalio jäi päälle. Ruokavalion avulla laihduin 8 viikossa 6 kiloa. Seuraan edelleenkin Ritakilta saamiani ruokavalio-ohjeita, tietenkin itse soveltaen.

Koska ruokavalio oli kunnossa ja kykenin pitämään itseni kurissa herkkujen kanssa, totesin, että nyt on aika luopua tupakasta. Erään tupakka-askin jälkeen päätinkin, että tämä on nyt viimeinen tupakka, jonka poltan ja sillä tiellä olen pysynyt. Välillä tekee mieli tupakkaa, mutta olen huomannut, että tämä mielihalu kestää 1-3 minuuttia ja katoaa. Itsekurilla mennään edelleen vahvasti.

Herättävin osuus tapahtui tämän kuun alussa, kun olin osallistumassa serkkuni konfirmaatioon. Itse mahduin aikoja sitten ostamaani mekkoon, mutta mieheni ei mahtunut tammikuussa 2019 ostettuun pukuunsa (joka oli yhtä kokoa isompi, kuin hän olisi silloin tarvinnut). Hän kirosi ja vannoi, että nyt alkaa laihdutuskuuri. Hän latasi puhelimen sovelluskaupasta laihdutusohjelman, jossa tehdään 15-20 minuutin harjoituksia, jotka vaikuttavat reisiin, keskivartaloon ja käsiin. Innostuin itsekin parin päivän katselun jälkeen ja latasin naisille tarkoitetun version samasta ohjelmasta. Mies jaksoi tehdä omaa ohjelmaansa sen viikon, mutta minä jatkoin ja olen jatkanut. Ainoa poikkeus oli viikon ulkomaanmatkamme (jolle kyllä pakkasin treenivaatteet mukaan, mutta sitten sattui pienoinen äksidentti jalan kanssa, johon liittyi liukas kaupunginmuuri --> en kyennyt liikkumaan lomalla enkä ole liikkunut sen jälkeenkään).

Vaikka mieheni innostus ei ollutkaan jatkuvaa, kuten minulla, hän on kuitenkin iloinen ja ylpeä siitä, kuinka minä jaksan tunnollisesti tehdä harjoituksia ja nautin niistä. Päivittäisistä treeneistä on tullut minulle tärkeitä ja olo tuntuu orvolta ilman niitä. Lisäksi olen kiinnostunut joogasta ja pilateksesta, suunnitelmissa onkin lisätä ne treeniohjelmaan. En voi uskoa, että olen innostunut liikunnasta.

20190822_092507.jpg

Kuvat ovat otettu aikavälillä kesäkuu 2019 - elokuu 2019. Kuvista huomaa, että näytän normaalipainoiselta, mutta olen mittareiden mukaan vyötärölihava ja en tunne oloani itsevarmaksi vatsani suhteen ja peittelenkin vatsaani kuvissa. Muuten viihdyn omassa kehossani erittäin hyvin. Vatsani on siis normaalia paremmassa kunnossa.